جستارنامه فرهنگ و هنر اسلامی (فارسی - انگلیسی)
Journal of Islamic Art and Culture (En - Fa)

:: مقاله مرتبط با : دوره اول-شماره پنجم-پاییز1401

The position of Islamic textiles of the Ilkhanid period as an element of acculturation




نویسندگان :
راضیه جیران زاده1، سالار ظهوری2، ابوالفضل داودی رکن آبادی3، علی اکبر جهانگرد4،
گروه تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنر اسلامی، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاداسلامی، کیش، ایران(مسئول)1، گروه طراحی پارچه و لباس، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامي ، یزد، ايران2، گروه هنر و معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامي ، شیراز، ايران3، گروه هنر و معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامي ، شیراز، ايران4
تعداد صفحات : 11
چکیده :

از قفقاز تا اقیانوس هند و اراضی جیحون تا مدیترانه همه زیر سلطه مغولان دوره ایلخانی بوده است. اسلام آوری نوادگان چنگیزخان و تغییر آیین ایشان از شمنیزم به اسلام سبب شد تا یکپارچگی حکومتی و مذهبی را در کرانه های تحت تسلط خود ایجاد کنند. هنر به عنوان عاملی موثر بر تجلی اندیشه اسلامی و عنصری فرهنگی در این دوره مورد توجه واقع شده بود. جنگ، مهاجرت و مذهب از عوامل مهم در فرایند فرهنگ پذیری است که در دوره ایلخانان با هر سه مورد مواجه هستیم. حمله مغولان به ایران، مذهب اسلام و همچنین مهاجرت هنرمندان به دربار ایلخانان سبب شد تا مضامین فرهنگی ایرانی با عناصر اسلامی و اندیشه هنری چین تجمیع شده و به مثابه عنصری از فرهنگ پذیری نمایان شود. که مسئله پژوهش حاضر است. چرا که نتایج حاصل از انطباق ماهیت، ساختار و ویژگی شناختی بصری الگوهای درون منسوجات سبب تعامل فرهنگی و انعکاس بصری کلام خدا و ارتباطش به عنوان عنصری زنده و پویا مشترکاتی را به همراه دارد که در اثر فرهنگ پذیری نمایان شده است. بررسی تمام عوامل فوق الذکر پاسخی است به این پرسش که چگونه هنرپارچه در دوره ایلخانی به عنوان یک پدیده در جهان متاورس می تواند عنصری از فرهنگ پذیری قلمداد شود؟ پژوهش حاضر از روش گردآوری داده‌ها بر پایه مطالعات( اسنادی- کتابخانه ای) شکل گرفته است و با رویکرد توصیفی- تحلیلی استفاده شده است.



چکیده انگلیسی :

From the Caucasus to the Indian Ocean and the lands of Jihun to the Mediterranean, all were under the rule of the Mongols during the Ilkhanid period. The Islamization of the descendants of Genghis Khan and the change of their religion from shamanism to Islam caused them to establish governmental and religious unity in the banks under their control. Art was considered as an effective factor in the manifestation of Islamic thought and a cultural element in this period. War, immigration, and religion are important factors in the acculturation process, and we are faced with all three cases during the Ilkhanate period. The invasion of the Mongols to Iran, the religion of Islam, and also the migration of artists to the court of Ilkhans caused Iranian cultural themes to be combined with Islamic elements and Chinese artistic thought and to appear as an element of acculturation. which is the problem of the present research. Because the results of adapting the nature, structure and visual cognitive characteristics of the patterns in the textiles cause cultural interaction and visual reflection of the word of God and its connection as a living and dynamic element, brings commonalities that are visible as a result of acculturation. Examining all the above-mentioned factors is an answer to the question of how art fabric in the Ilkhanid period as a phenomenon in the metaverse world can be considered an element of acculturation? The current research is based on the method of data collection based on (documentary-library) studies and is used with a descriptive-analytical approach.



موضوع : مقاله علمی پژوهشی - فرهنگ و هنر اسلامی(طراحی، طراحی فرش و پارچه
کلمات کلیدی : دوره ایلخانی، فرهنگ پذیری، مضامین منسوجات، هنرپارچه، متاورس
کلمات کلیدی انگلیسی: Ilkhanid period, acculturation, textile themes, fabric, metaverse
مراجع :
پاکباز؛ رویین(1385) نقاشی ایران: از دیرباز تا امروز، تهران: انتشارات زرین و سیمین. حجاریان، محسن(1401)موسیقی در گیرودار سیاست و قانون(2)-سایت انسان شناسی و فرهنگ. WWW.ANTHROPOLOGYANDCULTURE.COM دوکوستر میشل و بهروز منتظمی(1352)- فرهنگ پذیری-تهران: فرهنگ و زندگی ش 12. زابلی زاده غضنفرآبادی، وحیده و مهتاب محترم (1397) بررسی خط کوفی روی پارچه های دوره اسلامی. پژوهشنامه فرهنگی هرمزگان ش16. سین لیان، جان (1385) متون باستانی پیرامون روابط چین و ایران از روزگار اشکانی تا شاهرخ تیموری ترجمه از زبان چینی: جان هون نین و ویراستار: ابوالقاسم اسماعیل پور، تهران: پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری . طالبپور، فریده(1395) کارکر دهای طراز در دور ه ی فاطمیان-نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی دوره 21 ص64-55. طالبپور، فریده(1392) تاریخ پارچه و نساجی در ایران- تهران مرکب سفید. دانشگاه الزهرا. مونسی سرخه، مریم و سارا حسین زاده قشلاقی(1398) نقش مایه های انسانی در منسوجات ایرانی، نشر کتاب آبان . محمدی، علی (1400)همه‌چیز درباره متاورس، تهران: نشر باوین. مسعودیه، محمد تقی (1390)مبانی اتنوموزیکولوژی- موسیقی شناسی تطبیقی- تهران: سروش. محمدزاده، مهدی -پروین بابایی- سمیه زادامیری(1399) مطالعه نقوش نشان مربع ماندارین در پوشاک ایلخانی و تیموری و تطبیق آنها با البسه یوآن و مینگ چین -دو فصلنامه علمی مطالعات تطبیقی هنرسال10 ش 19.
تعداد بازدید از مقاله : 330
تعداد دانلود فایل : 110

تصویر جلد


سایر شماره ها

دوره اول - شماره پنجم (پاییز 1401) دوره اول - شماره چهارم (پاییز 1401) دور چهارم - شماره اول (تابستان 1403) دوره اول - شماره سوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره دوم (پاییز 1401) دوره اول - شماره اول (پاییز 1401) دوره دوم - شماره اول (تابستان 1402) دوره سوم - شماره اول (زمستان 1402)

مقالات پر بازدید